Reklam då och nu

Reklam på tv TV startade i slutet av 1940 och början av 1950-talet. En hård kamp utkämpades mellan dem som ville kommersialisera radion och folk som hävdade att radiospektrumet bör betraktas som en del av allmänningarna – endast användas icke-kommersiellt och för det allmänhetens nytta. Storbritannien fört en offentlig finansieringsmodell för BBC, ursprungligen ett privat företag, British Broadcasting Company, men ingår som ett offentligt organ av Royal Charter 1927 I Kanada, förespråkar som Graham Spry skulle likaledes kunna övertyga den federala regeringen att anta en allmän finansieringsmodell, skapar den kanadensiska Broadcasting Corporation. Men i USA, segrade den kapitalistiska modellen med passagen av Communications Act från 1934, som skapade Federal Communications Commission (FCC). Men den amerikanska kongressen krävde kommersiella TV-bolag att arbeta i ”allmänhetens intresse , bekvämlighet och nödvändighet ”. Offentlig sändningar finns nu i USA på grund av den 1967 Public Broadcasting Act som ledde till Public Broadcasting Service (PBS) och National Public Radio (NPR). Reklam i Kalmar oreklam.se.

I början av 1950-talet, den DuMont Television Network började modern praxis att sälja reklam tid till flera sponsorer. Tidigare DuMont hade svårt att hitta sponsorer för många av sina program och kompenseras genom att sälja mindre block av reklamtid till flera företag. Det blev så småningom en standard för den kommersiella tv-branschen i USA. Det var dock fortfarande vanligt att ha enstaka sponsor visar, till exempel USA Steel Hour. I vissa fall utnyttjat sponsor stor kontroll över innehållet i showen – till och med ha en reklambyrå faktiskt skriver showen. Den enda sponsor modellen är betydligt mindre vanligt nu, ett anmärkningsvärt undantag är den Hallmark Hall of Fame.