Fjädrar för stötdämpning

Fjäder stötdämpning
Den första fungerande fjäder fjädringen krävde avancerad metallurgisk kunskap och skicklighet, och blev möjlig endast på grund av industrialiseringen. Obadiah Elliott registrerades det första patentet för en stötdämpare- Varje hjul hade två slitstarka bladfjädrar av stål på varje sida och kroppen av vagnen var fast direkt på fjädrarna kopplade till axlarna. Inom ett decennium, var de flesta brittiska hästvagnar utrustade med fjädrar; trä fjädrar i fråga om ljus en hästfordon för att undvika beskattning och stålfjädrar i större fordon. Dessa var ofta tillverkade av stål med låg kolhalt och oftast skedde i form av flera skikt bladfjädrar.

Detta var den första moderna upphängningssystem och tillsammans med framsteg inom byggande av vägar, förebådade den enskilt största förbättringen av vägtransporter fram till tillkomsten av bil.De brittiska stålfjädrar inte var väl lämpad för användning på USA: s dåliga vägar av tiden, så abboten Downing Company i Concord, New Hampshire återinförs läderrem fjädring, vilket gav en svängande rörelse i stället för stötar upp och ner på en fjäderupphängning. För mer information om fjädrar se spinova.se.

Bilar utvecklades ursprungligen som självgående versioner av hästdragna fordon. Dock hade hästdragna fordon utformats för relativt låga hastigheter, och var inte väl lämpade för högre hastigheter tillåts av förbränningsmotorn.

1901 Mors i Paris först utrustat en bil med stötdämpare. Med fördelen av en dämpad upphängningssystem på hans ”Mors Machine ’, Henri Fournier vann det prestigefyllda Paris till Berlin race den 20 juni 1901 Fournier överlägsna gången var 11 tim 46 min 10 sek, medan den bästa konkurrenten var Léonce Girardot i en Panhard med en tid av 12 timmar 15 min 40 sek.

År 1920 använde Leyland Motors torsionsstavar i ett upphängningssystem. År 1922 var individuell hjulupphängning pionjärer på Lancia Lambda och blev vanligare i massmarknads bilar från 1932.